ErPDQ v. 0.3 – krótka mechanika uniwersalna


System opiera się na grze PDQ oraz jej mutacji PDQ#, obydwu dostępnych pod adresem http://www.atomicsockmonkey.com/freebies

Wykorzystałem też elementy gier FATE (także kaduFate 🙂 i RISUS, więc nie jest to tłumaczenie. Mechanika się sprawdza, działa dobrze na konwentach i jednostrzałówkach. I tu prośba, jeśli czegoś nie łapiecie, proście o wyjaśnienie czy uproszczenie.

Aspekty i specjalności

Bohatera opisują jego aspekty i specjalności. Aspekty to szczególne cechy (mag, złodziej, pilot, tajemniczy, geniusz matematyczny, wścibski), decydujące o wyjątkowości bohatera. Aspektem może być też sojusznik, bycie szlachcicem oraz każda przewaga lub wada.

Aspekty opisywane są w poniższej skali:

-2 Kiepsko- taki aspekt jest Wadą, i utrudnia życie. Choć każdy aspekt może zostać wykorzystany przez MG, ten będzie sprawiał tylko kłopoty. Arystokrata +2 sprawia, że postać jest arystokratą, ma bogactwa i wpływy, Arystokrata +0 (trzeba zadeklarować taki aspekt na starcie gry) ma w zasadzie tylko tytuł, ale poza tym jest traktowany jak normalny obywatel, zaś Arystokrata -2 jest ścigany przez republikan, inni szlachcice nienawidzą jego rodu itp. Gdy wada wchodzi w grę, dostajesz Kości Losu.

0 – Średnio – Wszystkie niezadeklarowane aspekty są domyślnie na poziomie 0, poza tymi zarezerwowanymi dla nielicznych (jak magia czy bycie arystokratą).

+2 – Nieźle

+4 Ekspert

+6 mistrz

Specjalności: Specjalności pozwalają rzucić jedną dodatkową kostką przy teście, albo dodać +1 do wyniku (należy to zadeklarować przed rzutem). Specjalności to zawężenia aspektu (Złodziej – kradzież kieszonkowa, Szermierz – z ludźmi Kardynała), choć mogą być nieprzypisane do żadnego z aspektów, wtedy kosztują podwójnie.

Testy:

By wykonać test, rzucamy dwiema kostkami (tylko k6) i porównujemy z poziomem trudności zadania.  Niezależnie od tego, ile masz dodatkowych kości (Losu, za Specjalności), zatrzymujesz dwie. Gracz opisuje wynik, zależnie od rzutu, może za to otrzymać Kości Losu.

Do wyniku dodaje się odpowiedni aspekt – jeśli jakiś, nawet pozytywny, może przeszkodzić w wykonaniu zadania, staje on się Wadą (-2).  Na test może wpłynąć jedna wada i jeden aspekt pozytywny, ale dowolna liczba specjalności.

Wyjątkiem jest walka, gdzie rzucasz trzema kostkami (patrz niżej).

PT:

5 – Bardzo łatwe

7- średnio łatwe

9 – trudne

11 – bardzo trudne

13 – niesamowicie trudne

15 – niemal niemożliwe

Itd…

Kości Losu

Kości losu dostaje się za dobrą grę, fajne pomysły, ciekawe akcje, aktywowanie Wady lub negatywną aktywację aspektu itp. Jeśli MG „oszukuje” (np. choć gracze chcą zabić głównego łotra, ten jednak musi przeżyć), musi dać graczom kostki losu. Na starcie gry w misie umieszczamy 3 kostki na każdego gracza (w tym MG), a następnie z misy dajemy 1 kostkę każdemu graczowi.

Nie tylko MG może przyznawać Kości Losu – każdy gracz może, jeśli usłyszy dobry tekst wziąć kostkę i dać ją innemu graczowi – także MG dla jego NPCów.

Za głupie zagrania, chamskie zagrywki, bycie niemiłym, proste cwaniactwo, każdy gracz może wziąć jedną Kość Losu z misy i usunąć ją z rozgrywki – pewnie jednak będzie to robił MG.

Co można zrobić za Kości Losu.

Wydane kości losu wracają do miski.

Rzucić dodatkową kostką w teście, lub wymienić ją na +1 – tak jak specjalność.

Zregenerować siły – odzyskujesz 1 rangę aspektu za 1 kość. Można to zrobić w czasie walki, ale pierwszy regenerowany aspekt będzie wykorzystany przez MG w fabule – co może dać ci dodatkowe Kości Losu.

Tworzyć opowieść – im więcej kostek wydasz, tym poważniejsze zmiany. 1 kość da ci pomniejszego NPC, każda kolejna da mu 1 rangę aspektu lub 1 specjalność.

Punkty porażki

Punkty porażki obrazują doświadczenie. Otrzymujesz 1 PP za znaczącą porażkę w teście aspektu. Możesz je wydać, by zwiększyć poziom tego aspektu (są do niego przypisane), wydając liczbę PP równą nowemu poziomowi (nie można przeskakiwać poziomów), lub 2 PP by zyskać nową specjalność. Możesz wydać 1 PP by zmienić wadę, lub 2 PP by zyskać nową.

Walka

Walka odnosi się do wszelkiego rodzaju konfliktów – dyskusji, pojedynku na rymy, walki fizycznej itp.

W walce: ustal inicjatywę według odpowiednich aspektów (Szybki+ 4 jest szybszy od Wojownika +4 np.)

Określ, kto atakuje kogo.

Mający inicjatywę rzuca 3k6 (zatrzymuje 3) i dzieli te kości między Atak i obronę, następnie dodaje odpowiednie aspekty. Podobnie robi druga osoba.

Każde 2 punkty ataku powyżej obrony (może chronić przed tym pancerz) zmieniają się w Rangi Ran.  Broniący się może je zaaplikować do dowolnego aspektu – nie tylko tego używanego w walce. (5 obrażeń zmniejszy rangę w jednym aspekcie o 4, lub w dwóch o 2). Np., w walce na miecze możesz zdecydować, że zapominasz o swojej dziewczynie, i skupiasz się na własnych umiejętnościach szermierczych – zmniejszasz aspekt Dziewczyna z +4 na 0, by móc dalej walczyć aspektem Szermierz +6. W chwili, gdy nie może już wykorzystać żadnej użytecznej umiejętności, bohater przegrywa walkę. Nie można zginąć, o ile wróg nie zdecyduje się cię dobić.

Możesz wykorzystać także radykalnie niepasujący do konfliktu aspekt… jeśli dobrze to opiszesz! Porażka da ci dodatkową ranę, ale sukces – Kość Losu.

Jeśli masz Wadę która przeszkodzi ci w konflikcie, zawsze otrzymujesz 1 Rangę Ran więcej po przegranym teście walki. Ponieważ jest to wykorzystanie Wady, otrzymujesz Kość Losu.

Wielu na jednego – jeśli masz odpowiedni aspekt, możesz wydać Kość Losu by zatrzymać do obrony przy walce wielu na jednego (i tylko wtedy).

Rany znikają po odpowiednim odpoczynku i deklaracji, że się je regeneruje. Jeśli np. bohater przyjął rany na Dziewczynę, musi np. pokazać jej blizny, i przyznać się („tak, biłem się, dla ciebie, najdroższa”).

Tworzenie postaci:

Liczba aspektów i ich wysokość zależy od konwencji i świata. Oto przykładowy schemat:

Bohater ma:

– jedną Wadę

– Jeden Aspekt Kluczowy  +2(Złodziej, Osiłek, Detektyw, Poeta, Cyborg z kosmosu), określający jego istotę. Ma w nim za darmo jedną specjalność, a nowe specjalności kosztują 1 PP.

Jeden aspekt Motywacji +2 (dlaczego jesteś z drużyną).

Jeden aspekt Przeszłości +2 (historia postaci itp.)

Oraz 4 aspekty do wydania, każdy poziom daje +2. Możesz wymienić jeden poziom aspektu na 2 przeciętne (0) aspekty rzadkie (jak magia), lub na dwie wady, albo na jeden aspekt o Randze 0 i jedną Wadę.

Masz też dwie specjalności, przypisane do aspektów, lub jedną nie przypisaną do żadnego aspektu.

Magia:

Gracz opisuje czar stosowny do aspektu (Mag Ognia, Nekromanta, Kapłan Chaosu) i wykonuje test o określonym przez MG PT.  Test udany oznacza rzucenie czaru, nieudany – porażkę.

Pojedynki magiczne, kule ognia itp., korzystają z zasad Walki, atakujesz wtedy aspektem maga, zaś rany sprawiają że np. „wyczerpuje ci się Mana”.

Reklamy

2 thoughts on “ErPDQ v. 0.3 – krótka mechanika uniwersalna

  1. Nie czaję tego przykładu z „ranami branymi na Dziewczynę”. Tzn, miałoby to sens gdyby panna była w pobliżu i postać uciekałaby przed obrażeniami, ale za cenę jej zranienia. Można by wtedy założyć że spadek z +4 do 0 oznacza (czasowy?) kryzys związku, a redukcja do -2 zmienia dziewczynę w śmiertelnego wroga. Ale jeśli klientki akurat nie ma w okolicy?

    Ciekawy patent z podpięciem Specjalizacji pod konkretne Aspekty.

    Aha, drabinka przymiotników w opisie Aspektów – niby wszystko ok, ale rzeczy w rodzaju „Arystokrata” na ekspercie/ „Pałac” na mistrzu… Trochę dziwnie to brzmi.

  2. Ale dziewczyna nie jest ranna! Może to oznaczać, że BG jest poobijany i ma blizny, i mniej podoba się dziewczynie, albo coś w stylu „Biłeś się? Ty barbarzyńco”, albo „Zew bitwy był w wypadku Gustawa silniejszy niż miłość”.
    Albo jeszcze lepiej – nigdy Spider-mana nie czytałeś? Zbyt długo walczysz, a przez to spóźniasz się na randkę z dziewczyną.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s