Kaczki z Kaczogrodu – część jedenasta – Bracia Be


Chciałem temu odcinkowi dać tytuł – „Ma Beagle, she taught her three sons…”, jednak zacząłem się bać, że niektórzy, nie znający komiksów, mogą uznać interpretację Duck Tales za kanoniczną. Jak już do znudzenia pisałem, cykl poświęcony jest kanonowi Barksa/Dona Rosy oraz związanym z kanonem komiksom pozostałych twórców, nie kreskówce. Ale, hej, piosenka jest gites!

Po tym przerywniku muzycznym, drobna errata.

Podałem wcześniej, że Ludwig van Drake w kaczym kanonie pojawia się raz – w rzeczywistości jednak pojawia się tam dwukrotnie. Podobnie rzeczywiście, Kaczencja ma na imię tak samo jak matka Sknerusa, więc omyłkowo nadałem jej to samo nazwisko, przepraszam bardzo.

Wszechświat Barksa opiera się na bohaterach, nie na kulturach czy niezwykłych miejscach, jak wiele innych światów. Gdy twórca takiego wszechświata wprowadzi na scenę bohatera, powoli zaczyna on kształtować wokół siebie innych bohaterów – co może być rekursywne. Takim przykładem jest powstanie Braci Be.

Dalekimi przodkami Braci Be była para wrednych złodziei i kryminalistów, próbujących porwać Donalda. Tych dwóch bandytów szybko jednak zastąpiła nasza znana rodzinka, i wyszło to na dobre cyklowi. Wiele komiksów – zwłaszcza… no, dobra, przyznaję się, może niekoniecznie włoskich, może brazylijskich… południowoamerykańskich – rzadko zwracam uwagę. Załóżmy więc ogólnie – współczesne, niekanoniczne historyjki czasem przedstawiają Braci Be jako sympatycznych, nieokrzesanych bandziorów, którzy czasem jednak mogą okazać serce ze złota, czasem jako bandę niekompetentnych idiotów. I mean, what the heck.

Bracia Be nie są tacy głupi. Zbudowali przecież wielkiego robota, który miał zniszczyć skarbiec Sknerusa. W tak-dobrej-że-prawie-kanonicznej historyjce Romano Scarpy o babilońskiej fasoli uknuli chytry plan, który zadziałał pozbawiając Sknerusa całej jego fortuny. Co do złotych serc… no może czasem mogliby okazać odrobinkę przyzwoitości, jednak dla mnie powinni być oni antagonistami. Przecież zmuszają Sknerusa do ciężkiej pracy przy odkopywaniu łodzi gdy razem z kaczkami rozbili się na odległej wyspie.

To bandyci, ale w przeciwieństwie do Granita Forsanta czy Magiki, ich rywalizacja ze Sknerusem nie jest osobista. Oni po prostu chcą okraść najbogatszego kaczora świata. Mój fanon – oni są kompetentni, ale nie aż tak kompetentni jak Sknerus – zauważcie, że zawsze jakoś mają łodzie podwodne, jachty czy samoloty. Sknerus jest po prostu lepszy. Jedna niekanoniczna, ale dobra historyjka opowiadała jak to Bracia zdobyli tytuły magistrów i doktorów, a następnie dzięki znajomości mało znanych przepisów prawnych nękali Sknerusa.

Zauważcie, jak świetnie Braci Be wykreował Barks. W swojej debiutanckiej historyjce są bardzo konkretnym, ale jednak tylko zagrożeniem dla Sknerusa. W samej rzeczy, w Terror of the Beagle Boys pojawiają się tylko w ostatnim kadrze, nie mają w ogóle żadnych kwestii i wynoszą pieniądze ze skarbca. (tak, w przeciwieństwie do Granita Forsanta czy Magiki, Bracia Be czasem wygrywają! na krótko, ale jednak). Takie konkretne zagrożenie, które stwarza problemy do rozwiązania przez bohaterów jest idealnym chwytem fabularnym.

Dzięki temu – co widać zresztą w graficznym projekcie postaci – Bracia Be są w pewnym sensie szturmowcami, zagrożeniem bez twarzy. Może elitarnymi szturmowcami, bo ich siłą nie jest ich liczba, ale spryt, determinacja i bezwzględność (łapią dzieci!), ale w każdym razie szturmowcami – ubrani w identyczne mundury, zawsze zamaskowani. Nie mają nawet imion, tylko numery.

Najpowszechniejsze, jak widać na załączonym obrazku, są numery 176-167, 176-671, i 176-761. Jeśli Brat Be ma inny numer więzienny, nie składający się z cyfr 1,6 i 7, to jest wyjątkowy. Nawet w kanonicznych historyjkach zdarzali się tacy specjaliści. Dziadek Be ma numer 186-802, są też Bracia Be o wysokiej inteligencji (kuzyn IQ-176), czy posiadające specjalistyczne umiejętności (kuzyn Bum-Bum). Niektórzy rozszerzają rodzinę na inne kontynenty – nawet logicznie, i obcy Bracia mają inne numery. W końcu doszło już do tego, że stworzono Siostry Be oraz Braciszków Błe (ci ostatni mają numery 1, 2, i 3), oczywiście niekanoniczne. Braci Be jest – w większości komiksach trzech, czasem pięciu lub siedmiu, ale numerów Barks użył 40!

Jednak w przeciwieństwie do elitarnych szturmowców może lepszym porównaniem do Gwiezdnych Wojen byliby łowcy nagród. Bracia Be są kompetentni mimo wszystko, i w przeciwieństwie do na przykład Siostrzeńców mają też pewne, drobne cechy odróżniające. Jeden z braci gra rolę przywódcy, gdy nie dowodzi nimi Dziadek lub ktoś inny, inny ma z reguły duży apetyt, jeszcze inny jest kochliwy – urocza (niekanoniczna) historyjka, w której jeden z nich zakochuje się w… sekretarce Sknerusa (i to nie jest odkręcone pod koniec 🙂 . No i są zdeterminowani. To, że poprzednie 999 prób się nie udało, nie oznacza przecież że 1000 nie będzie skuteczna! Dlatego kreacja Barksa jest taka świetna – na pozór to jednolity gang zamaskowanych bandytów… ale szybko stają się popularnymi i rozpoznawalnymi antagonistami.

Skoro już mowa o różnicach, wspomnę jeszcze o Kaczych Opowieściach. W kreskówce Braci Be było na ogół trzech, i nie byli wymienni. Widać w nich właśnie te różnice – jeden z nich jest geniuszem, inny żarłokiem. Dziadka zastępuje zaś Mamuśka Be – i muszę przyznać, że jest to chyba jedyna postać z Kaczych Opowieści, którą mógłbym uznać za kanoniczną, po prostu jest żoną Dziadka (choć w serialu jest prawdopodobnie wdową i matką, nie babcią Braci) Wydaje mi się, że silne żeńskie postaci zawsze są mile widziane, po obu stronach barykady (więcej przygód dla Daisy!). Mamuśka Be, jak widać na załączonym teledysku, jest wzorowana na słynnej Ma Barker (nie Baker, Barker), przestępczyni dowodzącej gangiem swoich synów. Jak pisałem w odcinku o Siostrzeńcach, nie lubię wymiennych postaci, stąd też uważam, że te zmiany wyszły im na dobre. Kreskówkowi Bracia Be są nieco mniej kompetentni niż chciałbym, ale to chyba najczęściej występujący w niej wrogowie Sknerusa.

Bracia Be

Początki organizacji Braci Be rozpoczynają się w latach 80. XIX wieku, kiedy to byli bandą piratów pod dowództwem Blackhearta Beagle (w jednym komiksie jego polskie imię to Brutalny Benek – wolę więc skrócić do Brutal Be). Zaaresztował ich Sknerus (no, nie do końca, to dłuższa historia), i po raz pierwszy zostali wsadzeni do więzienia. Brutal Be i rodzinka szybko zmieniła się tam w liczny klan Braci Be – a nazwę tę też nadał im młody McKwacz.

Co zabawne, w – zapewnie niezamierzony – sposób tłumaczy to polską nazwę klanu. Współcześni Bracia Be niekoniecznie są wszyscy braćmi (bo tłumaczenie „Bracia Be” również komiksy zaczerpnęły z kreskówki) – albo jeśli braćmi to ciotecznymi. Ale nazywają się tak dlatego, że wtedy byli to trzej synowie Brutala Be – ojcowie dzisiejszego pokolenia Braci Be(czyli z lat 60. – pamiętajmy, komiksy Barksa są współczesne, komiksy Dona Rosy (i np. niektóre Vicara) osadzone są w latach gdy tworzył Barks). Nazwy w większości innych języków często nie wskazują pokrewieństwa. W kreskówce ich imiona zaczynały się na B, no i nie byli cacy – a kreskówka była dla młodszych dzieci. Może to trochę razić, ale krótka nazwa podkreśla ich anonimowość.

W każdym razie, ewidentnie Bracia po odsiedzeniu kary za piractwo wyszli na wolność, zajęli się rozbojem na dzikim Zachodzie, pewnie znów trafili do pudła, poznali równie bandziorskie dziewczyny, Brutal be zestarzał się i został Dziadkiem Be. (niekoniecznie – w komiksach Barksa to dwie różne postaci, dopiero Don Rosa wyjaśnia że to jeden i ten sam psinos, podobnie Włosi wykorzystują tylko nieco bardziej dobrodusznego Dziadka.). Tak narodziła się ogromna organizacja oplatająca mackami świat. Tak, organizacja. Bracia Be z początku na koszulach mieli widoczny napis „Beagle Boys, Inc.”.

W końcu ostatnie pokolenie (albo nie) przybyło do Kaczogrodu, i pod wodzą Dziadka zajęło się okradaniem bogaczy. W końcu pod koniec roku los zetknął ich ponownie ze Sknerusem… I od tej pory ze zmiennym szczęściem próbują okraść jego skarbiec.

Typowy Brat Be

W odróżnieniu od większości innych postaci opisanych w tym wątku (poza może Gęgulem), Bracia Be są Blotkami. Może tych trzech, którzy powracają co jakiś czas, jest Figurami, ale niewiele to zmienia. Poniższe statystyki opisują młodego Brata Be, urodzonego w Kaczogrodzie, i skupiającego się na Sknerusie. Zauważcie, że nie mają dwóch zawad: Wróg (Sknerus) ani Poszukiwany. Sknerus nie atakuje braci Be (zdarzało mu się prowokować Magikę czy rywali), zaś bycie ściganymi nigdy jakoś nie było dla nich problemem – a tym powinny być zawady.

Duch k6, Siła k8, Spryt k8, Wigor k8, Zręczność k8

Charyzma -2, Tempo 6, Obrona 6, Wytrzymałość 7

Umiejętności: Hazard k8, Odwaga k6, Prowadzenie/Pilotowanie/Żeglowanie (zależnie od brata) k8, Przekonywanie k6, Reperowanie k8, Rzucanie k6, Skradanie k8+2, Walka k8, Włamywanie k8+2, Wspinaczka k6+2, Wyśmiewanie k8, Zastraszanie k8.

Zawady:

Arogancki – choć może się wydawać to nieprawdopodobne, to jednak pamiętajcie, że ich celem jest najbogatszy kaczor. Pewne komiksy sugerują wręcz że Bracia Be mają specjalną umowę z kaczogrodzkim półświatkiem, i że tylko oni mają prawo nastawać na fortunę Sknerusa.

Chciwy (poważna), Lojalny, Brzydal, Wredny, Tępak (nie są głupi, ale niewykształceni… na ogół).

Przewagi:

Brat Be, Krzepki, Nerwy ze stali.

Sprzęt: Z reguły mają łomy (S+k8), noże, czasem posługują się też bronią palną. Zawsze mają też jakiś środek transportu.

Brat Be – specjalista

W skład klanu wchodzi też pewna liczba specjalistów – niektórzy mogą być Figurami. Oto trzy przykłady  nietypowych braci Be. Wykorzystują oni podstawowy profil, ale są w nim pewne zmiany.

IQ-176:

Ma Spryt k12, cztery umiejętności Wiedzy (np. nauki ścisłe, historia przestępczości, metalurgia, zamki) na poziomie k12+2, oraz Reperowanie k10.

Nie ma Zawady Tępak, ani też przewagi Nerwy ze Stali. Za to ma drobny Nawyk – wyraża się uczenie, oraz 2 przewagi Uczony. Ekstremalne wersje tego kuzyna mają przewagę Zdolności nadnaturalne: dziwna nauka, 10 PM, Umiejętność: dziwna nauka na poziomie k8, oraz moce: Kret, Latanie, Niewidzialność, Oszołomienie, Podkręcenie/przykręcenie.

Brat Bum-Bum

To lekko szalony ekspert od materiałów wybuchowych. Ma Spryt k10, umiejętności Spostrzegawczość k6, Wiedza (materiały wybuchowe) k10, Włamywanie k10+2 oraz poważną zawadę Świr (maniak eksplozji).

Brat 007-617

Ten Brat Be zajmuje się szpiegostwem i zdobywaniem informacji. Może być uznany za Figurę.

Możesz też użyć takich statystyk dla Brata Bibliotekarza Be (numer 167-346, kto zgadnie dlaczego, ma ciastko), nie ma on jednak wyższych umiejętności Odwagi i Włamywania, Wiedza za to odnosi się do historii dziwnym trafem zawsze jakoś dowiadują się o zaginionych skarbach.

Ma Ducha k8, i Siłę k6, oraz umiejętności: Odwaga k8, Prowadzenie k6, Przekonywanie k8, Spostrzegawczość k6, Wiedza (kody szpiegowskie) k8, Włamywanie k10+2, Wypytywanie k8+2, Wyszukiwanie k8+2, Wyśmiewanie k8. Do tych umiejętności wliczona została premia za posiadaną przez niego przewagę Badacz. Nie ma też zawady Tępak i Brzydal, w zamian za to jest Chojrakiem i Uparciuchem.

Dziadek Be – figura

Ta wersja to były pirat, szef mafii, supertwardziel i ogólnie bezwzględny bandzior. Mama Be wprawdzie jest niekanoniczna, więc nie warto jej opisywać, ale miałaby podobne statystyki. Choć Brutal Be jest starszy od Sknerusa, podobnie jak on nie ma zawady Ramol.

Duch k8, Siła k8, Spryt k10, Wigor k10, Zręczność k8

Charyzma -2, Tempo 6, Obrona , Wytrzymałość

Umiejętności: Hazard k8, Odwaga k10, Pływanie k6, Prowadzenie k6, Przekonywanie k6, Przetrwanie k4, Reperowanie k8, Rzucanie k8, Skradanie k8+2, Spostrzegawczość k10, Strzelanie k10, Tropienie k4, Walka k8, Włamywanie k8+2, Wspinaczka k6+2, Wyśmiewanie k8, Zastraszanie k10, Żeglowanie k8.

Zawady:

Arogancki, Chojrak, Chciwy (poważna), Lojalny, Uparciuch, Wredny.

Przewagi:

Przywódcze: Baczność! Do szturmu! Odwagi! Urodzony przywódca. (zobacz opis przewagi Brat Be)

Brat Be, Krzepki, Opanowany, Twardziel, Nerwy z tytanu.

Sprzęt: Dziadek Be ma broń palną, ma też kordelas (S+k6), pamiątkę z czasów bycia kapitanem na rzece.

Nowa przewaga: Brat Be

Wymagania: Lojalny (wobec Braci Be), karalność, Włamywanie k8+, Skradanie k8+.

Przewaga ta czyni jej posiadacza członkiem rodu Braci Be. Nie musi on być mężczyzną, ani też być spokrewniony z rodziną (choć z reguły często się nią staje przez małżeństwo lub adopcję). Otrzymuje on następujące premie:

  • Ekwiwalent przewagi Złodziej
  • Ekwiwalent przewagi Koneksje – odnoszącej się nie tylko do rodziny. Zawsze znajdzie się kogoś, kto zna kogoś.
  • Premię +2 do Charyzmy wśród półświatka.
  • Przewagi przywódcze posiadane przez starszych rangą Braci mają premię +1 do swoich efektów. Jeśli Brat jest Figurą, działają one na niego normalnie. (Zatem zwykli Bracia Be pod dowództwem dziadka dodają min +2 do obrażeń, ale Brat 007 tylko +1).

Oczywiście ma to też swoje wady:

  • Bracia Be posłuszni są organizacji – Nie tylko są Lojalni, ale  Koneksje oznaczają też, że oni sami mogą zostać wezwani do pomocy, jeśli posiadają odpowiednie umiejętności.
  • Braci Be obowiązuje pewien etos – jeśli okradają, to tylko prestiżowe cele (chyba że pilnie potrzebują forsy), nie mogą splamić się uczciwą pracą, nie mogą też zdjąć masek, numerów, czy widocznych kostiumów (chyba że muszą wystąpić w przebraniu).
  • Niemal na pewno Bracia Be trafią do więzienia. Szybko jednak stamtąd uciekną, czy to dzięki pomocy rodziny czy też własnym umiejętnościom. Wprawdzie nie mają zawady Poszukiwany, jednak czasem po prostu nie są dostępni. W praktyce po prostu trafiają do więzienia od razu po aresztowaniu.
  • Innymi słowy, Bracia Be nie korzystają z prawników – rozumiecie, brzydzą się.
Reklamy

3 thoughts on “Kaczki z Kaczogrodu – część jedenasta – Bracia Be

  1. „Dziadka zastępuje zaś Mamuśka Be”
    Z tego, co pamiętam, mamuśka pojawia się o Rosy w komiksie, gdy Sknerus pojawia się po raz pierwszy w Kaczogrodzie i Bracia opuszczają swoją chałupę, krzycząc coś do jakiejś kobiety.

    Podpowiadam, bo zrozumiałem Twój akapit, że Mamuśka to jakaś nowa postać.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s